sudah kah anda menjalankan kewajipan

Sedar x sedar kan dah dah masuk 5 tahun aku jadi askar(bg kadet keluaran ATMA/UPNM time kadet termasuk dalam jumlah perkhidmatan bg pembayaran ganjaran nanti) 4 tahun lebih jadi kadet.... 6 bulan jadi Kapten.... waaaa sekejap je kan masa berlalu.. rasenye baru jumpe kwn2 ms interview..aku ingatlagi kwn2 yang first2 sekali aku kenal mase interview...NorAzreen Zakaria..Farah Syafinaz...n..Nadia Omar..a.k.a jaja...sekarang ni sume dah ikut haluan masing2..aku jadi pegawai JLJ..reen jd pegawai gaji..farah jadi pegawai jrp...jaja pegawai navy wannabe... 4 tahun setengah terlalu banyak kenangan suka..duka..menangis ketawa... bergaduh..berbaik all that's memories will remain inside here...inside of my heart...bagi kawan2 aku yg dah comissyen selamat berjuang..selamat menegakkan syiar Islam dalam bidang ketenteraan n selamat berkerja kerana Allah ... yes it's hard... it's really need your fizikal n mental endurance.... untuk kwn2 yg br habis sem... Gud luck..:) congratulations..tahniah ... selamat LKPTA (latihan Perkhidmatan tunggal Akhir)

aku rase dlm byk2 manusia.. kat dunia ni aku antara manusia yang bertuahlah jugak yela..dapat msk ATMA blaja free...pastu dapat gaji plak tu... Thanxs God for all the rezeki..Syukur..Syukur..Syukur Ya Allah(bc gaya lagu syukur Raihan)..eh..ternasyid plak.. pastu dah grad.. msk askar pangkat Kapten plak..gaya..tak gaya..gayalah tapi poket kering jgk ye tak... dapat gaji ribu-riban plak tu (xdelah byk sgt pun sebenarnye saje buat gimik...:) .. asal aku tetibe cite pasal gaji plak ni...camni cite die..mase aku bersenang lenang blk rumah sampai seminggu hari tu abang aku tanye mcm ni... berikut adalah perbualan aku dengan abang aku....
abg zul : ko dah buat potongan zakat wan
aku : (dengan rase bersalah) errr belum...

abg zul : aik kapten pun x bley byr zakat
aku : xretilah nk buat camne (padahal kacang je..nk ngan x nak nak je

so aku pun pergilah kat www.e-zakat.com.my..haaaa itu gerbang zakat untuk negeri selagor.. negri lain aku taulah plak...so aku pun kire2lah jumlah zakat yang patut aku byr..kat calculator zakat pendapatan tu.. so dapatlah jumlah yang patut kene zakat contoh kiraan zakat

peringat untuk diri aku dan korang semua...

kita sebagai orang islam jangan ngelat(mengelak) nk byr zakat bkn byk pun 2.5 percent jer...x miskin punye ...alaaa kitekan muda lagi ni la mase nk enjoy...haaaaa hello mati x kire muda ke tua .... sanggup ke nanti menjawab kat Padang Mahsyar...aku takutt... zakat ni mennyucikan harta kita..yelah aku sangat keje mcm aku ni bkn ade keje sangat pun.. menuang je byk...aku lah korang yang rajin2 ni Alhamdulillah .. so untuk sucikan harta kite..kene lah zakat ... marilah kita meningkatkan ekonomi islam dengan berzakat..kepada yang telah berzakat tahniah..:) bkn ape kite siap bley beli makeup mahal2..baju mahal2 tapi terfikirkah kite orang yang seagama..seakidah dgn kita ntah mkn ke tidak... anak2 dia ke sekolah ke tidak..so renung2kan lah dan selamat beramal.... alaaa leceh lah nk g kuanter zakat ni...busy byk meeting..byk operasi ... bkn susah pun nk byr zakat ni..potong gaji bley...bayar kat kaunter bank boleh..pejabat pos boleh... bagi kat masjid bley.. ingat lagi ustaz daud ckp msk kat tabung masjid pun boleh... internet bangking pun boleh... mudah sahaja dengan hanya satu clicks :) anyway thanxs kat abg ku yang mengingat adikmu yang jahil ini untuk membayar zakat..moga Allah sentiase memberkati hidup mu..dan hidup seluruh umat Islam seantero dunia...

Wallahu A'lam

1 comments:

Unknown said...

xde gambar terselit ke , ?????
kapten farah tu da kahwin ke blum
ble gak try ........